M-CROSS

GRUPA MTB
KATOWICE - MURCKI

Yamaha

KOLARSTWO GÓRSKIE

Ekstremalna jazda rowerem po górach, zyskująca coraz większe rzesze zwolenników i tytułowanych polskich zawodników. Zostało zapoczątkowane w USA przez Gary’ego Fishera, który jako pierwszy skonstruował rower typu górskiego (zmodyfikował rower miejski, tak aby był lżejszy i pozbawiony zbędnych akcesorii), nadającego się do jazdy po trudnym terenie. Błoto, kamienie, korzenie i inne przeszkody jakie można spotkać na górskich trasach, są przysłowiową wisienką na torcie, charakteryzującą tę dyscyplinę sportu. Po raz pierwszy kolarstwo górskie weszło w skład dyscyplin olimpijskich w 1996 roku w Atlancie. Paola Pezzo była pierwszą złotą medalistką na Igrzyskach Olimpijskich w kolarstwie górskim. Wśród mężczyzn najlepszym okazał się być Bart Brentjens.

DLACZEGO ROWEREM

Sukcesy naszych polskich zawodników przekładają się na wzrost kolarzy amatorów, którzy widząc osiągnięcia rodaków sami przesiadają się na rowery. Poza tym ludzie coraz bardziej są świadomi tego, jakie korzyści daje systematyczne uprawianie sportów oraz z wyśmienitego humoru jaki można zyskać po treningu. Nawet jeśli kolarstwo górskie nie zafascynowało Cię na tyle, by zacząć trenować, już sam to, że wsiądziesz na rower i zaczniesz się nim regularnie przemieszczać, przyniesie Ci wiele korzyści w tym: godzinna, spokojna jazda na rowerze pozwala spalić nawet do 500 kalorii, poprawia samopoczucie, kształtuje mięśnie naszych nóg i co ważne dla kobiet nie mogących uporać się z tzw. pomarańczową skórką, jazda na rowerze, pomaga Wam drogie kobiety w tej walce. Regularna jazda chroni przed miażdżycą, a także spowalnia proces starzenia się organizmu. Układ krążenia pracuje wydajniej, chroniąc nasze organizmy przed udarem czy nadciśnieniem.

Yamaha

ZAPLANUJ TRENING

Na początek należy zaplanować sobie ile czasu (godzin, dni w tygodniu) poświęcisz na treningi. Warto pamiętać o tym, że systematyczność jest kluczem do osiągnięcia sukcesu. Poznanie swojej wytrwałości jest kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na trening, ponieważ szczególnie na początku ma być przyjemnością i dawać satysfakcję, jednak nie znaczy to, że nie należy dawać z siebie jak najwięcej, bo te dwie kwestie idą ze sobą w jednej parze. Czasami lepiej trenować co 2-3 dni regularnie, niż w jednym tygodniu codziennie, a w kolejnym w ogóle.

Nie można skupiać się jedynie na kolarstwie, czasami trzeba popływać na basenie, poćwiczyć na siłowni, pobiegać, po prostu znaleźć inną aktywność fizyczną, która zadba o rozwój waszej sprawności fizycznej. Pamiętajcie przede wszystkim o tym, by regularnie ćwiczyć mięśnie nóg, brzucha i pleców.

Poprawiamy swoją technikę jazdy! Slalomy, jazda bez trzymanki czy na jednym kole, chodzi o to, żeby czasem wrócić do młodzieńczych lat i związanych z nimi zabaw.



JAKA TRASA

Jest wiele możliwości, można odkrywać nieznane dotąd tereny, albo wybrać te powszechnie polecane. Nie trzeba jechać w góry by móc trenować, choć oczywiście nic nie zastąpi naturalnych wzniesień i wrażeń, jakie daje bycie na szczycie góry, pośród wielu innych wysokich punktów.

Sztucznym wzniesieniem usypanym w latach 70. jest Wzgórze Trzech Szczytów, zwane również Kazurką w Warszawie i pomimo tego, że nie jest to naturalne wzniesienie, znajdują się tam liczne hopki, przeszkody czy tor do four crossu.

Pewnie jeśli rozejrzycie się za takimi miejscami w swoich okolicach, znajdziecie nie jedną trasę, która będzie odpowiednia do treningów.

KOLARSTWO EKSTREMALNE

  • ZJAZDY
  • Downhill to propozycja tylko dla odważnych, indywidualny zjazd po stromych stokach w dół, nierzadko z naturalnymi przeszkodami w postaci kamieni czy wystających korzeni.

  • DUAL SLALOM
  • Jak nazwa wskazuje jazda w parach po stromych stokach. Od organizatorów zawodów zależy czy zjazd odbywa się na jednej i tej samej trasie czy na dwóch identycznych i równoległych.

  • FOUR CROSS
  • Dyscyplina podobna do dual slalomu, jednak na trasie znajduje się czterech zawodników, a trudność polega na występowaniu licznych hopek (skoczni), szersze trasy ułatwiają wyprzedzanie innych zawodników.

  • DIRT JUMPING
  • Skoki i ewolucje w powietrzu. Tor przeznaczony do dirt jumpingu zbudowany jest z ziemnych hop, które umożliwiają wykonywanie różnego rodzaju manewrów, a zawodnicy są oceniani za ich wykonanie.

  • FREERIDE
  • Mocno nachylone stoki, ostre zakręty, liczne przeszkody (im jest ich więcej tym lepiej), tak można scharakteryzować freeride, jedną z dyscyplin kolarstwa ekstremalnego.

Enduro

INNE DYSCYPLINY

MARATONY MTB

Podczas maratonu liczą się przede wszystkim wytrwałość i wiara w swoje możliwości. Jest to sport dla wytrzymałych zawodników ścigających się na długiej trasie, liczącej najczęściej kilkadziesiąt kilometrów po zmiennej nawierzchni.

TRIAL

Zawody, w których liczy się równowaga, ponieważ każde zetknięcie stopy czy innej części ciała z powierzchnią ziemi skutkuje otrzymaniem punktów karnych. Pokonywanie odcinków trasy jest narzucane z góry, a wszelkie odstępstwa karane są punktami karnymi.

CROSS COUNTRY

W skrócie wyścig przełajowy odbywający się na specjalnie przygotowanej trasie w naturalnych warunkach.

JAZDA NA ORIENTACJE

Jazda na rowerze polegająca na znalezieniu punktów kontrolnych zaznaczonych na mapie w jak najkrótszym czasie. Jest to forma aktywności fizycznej, w której ze względu na zróżnicowany stopień trudności mogą brać udział całe rodziny. Zawody jazdy na orientacje odbywają się przez cały rok, przez co nierzadko zawodnicy muszą zmagać się z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi, co tylko zwiększa ich satysfakcję z ukończenia zawodów.